السيد الخميني

88

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

تلگراف [ به محمد رضا پهلوى در اعتراض به عملكرد اسد اللَّه علم ] زمان : 15 آبان 1341 / 8 جمادى الثانى 1382 مكان : قم موضوع : اعتراض به عملكرد اسد اللَّه عَلم ( نخست وزير وقت ) مناسبت : پافشارى اسد اللَّه عَلم براى تصويب لايحهء انجمنهاى ايالتى و ولايتى مخاطب : پهلوى ، محمد رضا بسم اللَّه الرحمن الرحيم حضور مبارك اعليحضرت همايونى تلگراف مبنى بر آنكه اعليحضرت بيش از هر كس در حفظ شعائر مذهبى كوشا هستند ، و تلگراف اين جانب را براى دولت ارسال داشتند ، و توفيق اين جانب را در ترويج مقررات اسلامى و هدايت عوام خواستار شدند ، موجب تشكر گرديد . البته ملت مسلمان ايران از اعليحضرت همين انتظار را دارند . فرمودهء اعليحضرت موافق است با آنچه از پيغمبر اسلام - صلى اللَّه عليه و آله - به ما رسيده : إذا ظهرت البدع فى امتى فليظهر العالم علمه ؛ فمن لم يفعل . فعليه لعنة الله « 1 » . البته شغل روحانى ، ارشاد و هدايت ملت است . مع الأسف با آنكه به آقاى اسد اللَّه عَلم در اين بدعتى كه مىخواهد در اسلام بگذارد تنبه دادم و مفاسدش را گوشزد كردم ، ايشان نه به امر خداوند قاهر گردن نهادند و نه به قانون اساسى و قانون مجلس اعتنا نمودند ، و نه امر ملوكانه را اطاعت كردند ، و نه به نصيحت علماى اسلام توجه نمودند ؛ و نه به خواست ملت مسلمان - كه طومارها و تلگرافات و مكاتيب « 2 » بسيار آنها از اقطار كشور نزد اين جانب و علماى اعلام قم و تهران موجود است - وقعى گذاشتند ، و نه به اجتماعات انبوه قم و تهران و ساير شهرستانها و

--> ( 1 ) - اصول كافى ، ج 1 ، ص 4 : « هنگامى كه بدعتى در امت من آشكار مىشود بر عالِم دينى است كه آن را افشا كند ، و اگر چنين نكرد ، لعنت و نفرين خداى بر او باد » . ( 2 ) - نامه‌ها .